Heenreis

Zaterdag 04-02-2012
Vandaag hebben wij de laatste boodschappen gedaan voor vertrek.De laatste kasten uitgeruimd, uitzoeken wat nog mee moet met de camper, inpakken en naar de camper brengen die nog in de loods staat. Tevens even kijken of de loods nog bereikbaar is na de hevige sneeuwbuien van afgelopen vrijdag. De loodsdeur ging buitengewoon goed open. Spullen naar binnen en een plaats geven. Deurtje dicht en naar huis.
Zondag 05-02-2012
Vanochtend de camper opgehaald en voor de deur van de flat geparkeerd. Kachel aan want het is koud.
De camper uit zijn winterslaap

Is dit een goede tijd om te vertrekken??? Nu echt de laatste spullen in de camper overbrengen en dat zijn er nog heel wat voor een lang verblijf aan boord. De laatste handjes schudden met buren en de sleutels van de flat overhandigd aan broer Edu van Marijke. Hij verzorgt de post, scant belangrijke zaken in en stuurt deze per E-mail naar ons toe. Neef Daan heeft de taak op zich genomen de Fiat Panda te verkopen. Hopelijk zal dat snel lukken. Om 15.00 uur vertrekken wij naar Huize Velu in Bentveld alwaar Ina ons en de broers en zusters van Marijke met aanhang op een heerlijk afscheidsetentje trakteert. Courmetten bij een ontspannen en gezellige sfeer, met als hoofd thema bij Edu en Arthur de vraag op welke dag de Elfstedentocht verreden zou worden. Ton hield vol : dit jaar niet. We horen het wel. En dan ’s avonds de eerste nacht aan boord slapen bij een temperatuur ver onder nul, althans buiten want binnen is het heerlijk warm.
Maandag 06-02-2012
Het is zover, na een ontbijt in huize Velu, hondje laten plassen op naar het zuiden. Vertrek om 11.00uur via Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Charleroi naar Charleville de Mézières in noord Frankrijk. Het verkeer zit geweldig mee, alleen bij Rotterdam enige file vorming. Dat het altijd weer even wennen is na een lange stilstand blijkt als we in Charleroi de verkeerde afslag nemen en midden in de spits dwars door het centrum onze weg moeten zien te vinden. Het was druk ja. Jammer van de vertraging, maar gewoon doorgaan en om ca 17.00uur op de camperplaats in Charleville aankomen.
Charleville bij -8Gr
A lonesome cowboy in Charleville

Wij zijn de enige dus is het heerlijk rustig en staan de volgende ochtend op met een buiten temperatuur van -8° C. Brrrr, een beetje koud hè. Drie dagen voor Kerst gaat hier een kerstmarktje open op het grote plein. Heel gezellig met een kunstijsbaantje, blokhutjes met diverse snuisterijen en natuurlijk smikkelen en glühwein. Dat missen we nu net. Jammer.
Dinsdag 07-02-2012
Vandaag rijden we naar Clamency. We vertrekken om 10.00 en rijden alweer onder een strak blauwe hemel naar het zuiden. Wel het zonnetje direct op je gezicht en achter het glas van de voorruit loopt de temperatuur in de camper aardig op. In Nederland lag sneeuw, in België lag minder sneeuw en in dit gedeelte van Frankrijk zien we nauwelijks witte neerslag. Dat wordt nog wel anders zullen we merken.
In Clamency brengen samen met ons nog twee camperaars de nacht door die weer eindigt in -8° C.
Woensdag 08-02-2012
Het eerste Franse stokbroodje wordt `s morgens bij het ontbijt naar binnen gewerkt. We plannen om bij vrienden langs te gaan, maar deze geven aan dat de plek met onze camper niet bereikbaar is vanwege de gevallen sneeuw. Welke sneeuw vragen wij ons af ? Dat zien we echter onderweg gauw genoeg.
Clamency met z'n 3en
Halverwege worden we verrast op een witte wereld en een redelijke sneeuwbui onderweg naar Clermont Ferrand.
A75
Op hun aanraden kiezen we de camperplak langs de A75 bij afslag 21 (Lorlanges).
A75  Afslag 21 Lorlanges
Hier sta je prima bij het Maison de Haute Loire (Boven het Shell station). Hier konden we eindelijk weer water tappen. `s-Middags kwamen onze vrienden op visite. Zij hebben een stulpje nabij. Met de door hun meegebrachte accuboormachine kon Ton een kleine reparatie uitvoeren. Na een wijntje en een bord erwtensoep namen wij weer afscheid van hun. De temperatuur daalde zowat per minuut en de volgende ochtend stond -15,3° C op de teller. Bij onze vrienden zakte het kwik tot -17° C.
Donderdag 09-02-2012
Bij de benzine pomp een vers stokbroodje gehaald en na ontbijt en hondje plassen weer op weg naar Gruissan aan de Middellands Zee kust. Gedurende deze rit bleef de temperatuur stijgen tot rond het vriespunt, een hele verbetering. Een van de bezienswaardigheden is natuurlijk de brug bij Millau.
Millau

Een geweldige constructie. Moet een keer gezien worden.
In Gruissan op de camperplaats aan de haven gaan staan, alwaar wij (weer) verrast werden op een zeer stevige mistralwind die de temperatuur van 0° C deed dalen naar een gevoelstemperatuur van -20° C. SNIJDEND KOUD! Het leek wel de Antartica.
Gruissan bij de haven

Wij snappen niet dat mensen hier kunnen wonen. En in de zomer wordt je gezandstraald. Gauw weg de volgende ochtend naar het beloofde land.
 Vrijdag 10-02-2012
Hevige windvlagen onderweg naar de Pyreneeën. Slingerend bereiken we de grens en aan de andere kant van de Pyreneeën stijgt de temperatuur dan eindelijk naar een aanvaardbaar niveau van ca 16° C. Met nog steeds een strakblauwe lucht geeft dat meteen weer een zeker vakantie gevoel. Vanaf Gruissan (Narbonne) de tolweg genomen om een beetje op te schieten, we zijn voor het goede te lang onderweg. Uiteindelijk komen we aan in L’Ampolla waar we op de boulevaard langs het strand gaan staan bij een aangenaam temperatuurtje.
L'Ampolla a/d boulevard
ECHTER: hier gaat de Tramontana `s-nachts waaien, een harde westelijke wind uit het Ebrodal vandaan. Dag lekkere temperatuur. Ook de branding gaat `s-nachts flink te keer als gevolg van de mistral uit Frankrijk vandaan. Ach, het is vakantie.
Zaterdag 11-02-2012
Van L’Ampolla naar Tortosa om daar boodschappen te doen. Tevens bij de Supermarkt Simply internetberichten bijgewerkt (gratis WIFI) en de camper afgespoten om van het wegenzout af te komen. Hij zag er niet uit, ook de fietsen hadden flink te lijden gehad. Neef Daan meldt dat de Fiat Panda verkocht is. Zo, dat is snel! En ook voor een goede prijs. Een echte handelaar dus. Maar goed, wij hebben geen auto meer. Snik.
Enfin, hier begint het dus. Op zoek naar het eerste object. Op internet hebben wij een huisje gezien met ca 8.000m2 grond op een redelijke afstand van de bewoonde wereld. Maar voor de derde keer dat we een gepland bezoek brengen bleek deze finca ook verkocht te zijn. We spraken de huidige eigenaar die ons aangaf dat er veel in deze omgeving te koop stond, ook een iets verder op. Daar zijn we dus even wezen kijken en dat leek ons ook wel wat. Alleen was er niemand aanwezig, dus maandag maar de makelaar bellen. We denken dat het buiten ons budget valt. Maar we zullen zien.
Vannacht staan we op een niet officiële plaats in Xerta.
Xerta P embarcador
Het is een parkeerplaats bij de “embarcador” tussen het kanaal en de rivier de Ebro onder de bomen. Je staat praktisch midden in het dorpje met voldoende voorzieningen zoals 2 supermarktjes. En uiteraard is de bakker ook op zondag open van 09.00 tot 12.00uur. Je kunt er water tappen bij het fontein en je toilet legen in het toilet gebouwtje.
Zondag 12-02-2012
Ook net buiten het dorp is een goede plek om de nacht door te brengen.
Xerta picknick plaats
Het is een picknick plaats langs het kanaal met 6 stuks BBQ’s, watertap en een toilet gebouwtje. Vanaf deze plek kun je direkt met de fiets of wandelschoenen de “via verde” op. Dit is de route van een oude, opgeheven spoorlijn.
Neem voor beide de 1e afslag Xerta vanaf Tortosa.
Hier zijn we even in de zon gaan staan (buiten is het nu +8° C, binnen is het zonder kachel +25° C), water tanken en de TV programmeren. Met het KPN Digitenne kastje kun je in Spanje ontzettend veel Spaanse zenders krijgen. Zenders die in Nederland geblokkeerd zijn, zijn hier vaak openbaar. Veel sport (oa Barcalona). Altijd goed voor een weerbericht en de Spaanse taal te leren.
Tot nu toe
We zijn niet zo tevreden over onze gekozen route. Routes buiten de tolwegen schieten niet echt op en in de winter ook niet interessant. Vooral het vaak lang klimmen op de A75 met onze camper (1992 zonder turbo) vreet veel tijd. Ook het gedeelte tussen Beziers en Tarragona vonden wij niet prettig. In zuid Frankrijk druk en rond Barcelona heel druk met grote kans op lange files. De volgende keer kiezen we toch weer onze route over Vielha, Toulouse, Limoges, Orleans, Parijs en Antwerpen vv. Met Parijs en Antwerpen liefst op zaterdag, maar beter op zondag.
Tot het volgende bericht.